VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
  AMMATILLISET ERITYISOPPILAITOKSET: KOULUTUKSEEN HAKEMINEN

Ammatilliseen erityisoppilaitokseen voi hakea, jos on suorittanut
  • peruskoulun oppimäärän
  • erityisopetuksen mukautetun peruskoulun oppimäärän
  • harjaantumisopetuksen opetussuunnitelman mukaisen peruskoulun oppimäärän.

Suora yhteydenotto oppilaitokseen
Soita oppilaitokseen ja kerro opintotoiveistasi.
Hakulomakkeita saat oppilaitoksista ja niiden www-sivuilta.
Lähetä hakemus oppilaitokseen.
Osalle opintolinjoista on määrätty tietty hakupäivä.
Osalle opintolinjoista taas voi hakea ympäri vuoden.

Koulutuskokeilu
Koulutuskokeilu on yleensä noin viikon mittainen tutustumisjakso oppilaitokseen.
Sen aikana tutustuja voi tutustua valitsemaansa opintolinjaan.
Tutustuja seuraa opintolinjan opetusta ja osallistuu siihen mahdollisuuksien mukaan.
Opettajat haastattelevat tutustujaa ja saattavat tehdä erilaisia testejä.

Koulutuskokeilun tarkoituksena on selvittää tutustujan kiinnostusta opiskelua ja kokeiltavaa alaa kohtaan. Koulutuskokeilun aikana selvitetään myös alan soveltuvuutta tutustujan terveyden kannalta.
On tärkeää tietää, miten sairaus tai vamma rajoittaa opiskelua.
Apuvälineiden ja muiden tukitoimien tarve on hyvä selvittää sekä se, tarvitseeko hakija henkilökohtaisen kouluavustajan. Myös asumisen valmiudet selvitetään.

Koulutuskokeiluun voi pyytää lähetettä esimerkiksi työvoimatoimistosta, Kelan paikallistoimistosta tai vakuutuslaitokselta.

Tutustuja saa koulutuskokeilun jälkeen kirjallisen lausunnon. Lausunnosta käy ilmi kokeilun sisältö sekä arvio koulutusalan soveltuvuudesta asiakkaalle.