VirtuOPO:n logo Selkokielilogo
» Etusivu » Työelämä » Työelämän pelisäännöt » Työpaikan säännöt » Lomat ja vapaat
  TYÖPAIKAN SÄÄNNÖT: LOMAT JA VAPAAT

Työntekijä ansaitsee työssä ollessaan vuosilomaa.

Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden, lomapäiviä kertyy 2 päivää kuukaudessa. Yli vuoden kestäneestä työsuhteesta lomapäiviä kertyy 2,5 päivää kuukaudessa.

Lomapäiviä kertyy, jos on työssä kuukauden aikana vähintään 14 päivänä. Työpäivän pituudella ei ole merkitystä. Lomaa saa, vaikka olisi osa-aikaisessa työssä.

Yleensä lomaa pidetään kesällä noin kuukausi ja talvella noin viikko. Lomaviikko on kuusi päivää, viisi arkipäivää ja lauantai. Kirkollisia pyhäpäiviä ei kuitenkaan lasketa lomapäiviksi.

Sairasloma ei vähennä vuosilomaa.

Lomaraha

Työntekijä saa vuosiloman ajalta palkkaa. Se maksetaan yleensä ennen loman alkamista.

Työntekijä saa myös lomarahaa, joka yleensä on noin puolet lomapalkasta. Sitä maksetaan eri tavoin, joko ennen tai jälkeen loman.

Lomiin ja lomarahoihin liittyvät säännöt on sovittu työehtosopimuksissa.

Palkalliset poissaolot

Joskus työntekijä saa palkkaa, vaikka hän ei ole työssä. Palkkaa maksetaan esimerkiksi koulutusajalta, jos työnantaja on määrännyt koulutukseen.

Jotkut juhlapäivät on sovittu palkallisiksi. Tällaisia päiviä ovat omat tai lähisukulaisen vihkiäiset, hautajaiset, 50- tai 60-vuotispäivät tai asevelvollisen kutsunnat.

Myös lääkärissäkäynnin ajalta työntekijä saa usein palkkaa. Ehdoista on yleensä sovittu työehtosopimuksissa.

Äitiys- ja isyysloma

Naisella on oikeus saada äitiyslomaa ja miehellä isyyslomaa lapsen syntymän aikoihin. Äitiysloman jälkeiseen hoitovapaaseen on oikeus sekä isällä että äidillä.

Lapsen syntymään ja hoitoon liittyvistä vapaista saa lisätietoja Kansaneläkelaitoksen eli Kelan toimistoista.